Algemene Voorwaarden boekhoudkantoor Jazz

Algemene voorwaarden van toepassing op de opdrachten verleend aan Boekhoudkantoor Jazz, 
gevestigd Sagittastraat 8, 3204 CR te Spijkenisse, hierna te noemen de opdrachtnemer.

Artikel 1: Algemeen

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

I. Opdrachtgever: de natuurlijk persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht

heeft gegeven tot het verrichten van de werkzaamheden,

II. Opdrachtnemer: het kantoor dat de opdracht heeft aanvaard:

III. Werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door opdracht-

nemer uit anderen hoofde worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het

woord en omvat in elk geval de werkzaamheden zoals vermeld in de opdrachtbevestiging:

IV. Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde goederen

en gegevens waaronder stukken of gegevensdragers, en ook alle in het kader van de uitvoe-

ring van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde goederen, waaronder stukken of

gegevensdragers.

Artikel 2: Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten welke door opdrachtne-

mer worden aangegaan. Wijzigen in deze voorwaarden zijn slechts geldig als ze door opdrachtne-

mer uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard.


Artikel 3: Aanvang en duur van de overeenkomst

I. De overeenkomst komt eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door de opdracht-

gever ondertekende opdrachtbevestiging door opdrachtnemer retour is ontvangen en onder-

tekend, De bevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door opdrachtgever aan

opdrachtnemer verstrekte informatie. De bevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en

volledig weer te geven.

II. Het staat opdrachtnemer vrij te bewijzen dat de overeenkomst op andere wijze tot stand is

gekomen.

III. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard of strekking van de

verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.

Artikel 4: Gegevens opdrachtgever

I. Opdrachtgever is gehouden alle bescheiden welke opdrachtnemer overeenkomstig zijn oor-

deel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht, en ook alle overige

informatie die voor de uitvoering of voltooiing van de opdracht relevant is, tijdig in de gewenste

vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van opdrachtnemer te stellen.

II. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan

opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook als deze van derden

afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.

III. Opdrachtnemer heeft het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment

dat opdrachtgever aan de in het eerste en tweede lid genoemde verplichting heeft voldaan.

IV. Als en voor zover opdrachtgever zulks verzoekt, worden de ter beschikking gestelde beschei-

den, behoudens het bepaalde onder artikel 14, aan deze geretourneerd.

V. De uit de vertraging in de uitvoering van de opdracht voortvloeiende schade van de opdracht-

nemer, de door hem gemaakte extra kosten en diens extra honorarium, ontstaan door het niet,

niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden,

zijn voor rekening voor de opdrachtgever.


Artikel 5: Uitvoering opdracht

I. Opdrachtgever bepaalt de wijze waarop en door welke personen de verleende opdracht wordt

uitgevoerd.

II. Opdrachtgever heeft het recht om bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan

opdrachtgever, te laten verrichten door een door de opdrachtnemer aan te wijzen derde, als dit

naar het oordeel van de opdrachtnemer wenselijk is met het oog op een adequate uitvoering

van de opdracht. Als dit redelijkerwijs mogelijk is, zal de opdrachtnemer met de opdrachtgever

over het inschakelen van derden van tevoren overleg plegen.

III. Opdrachtnemer kan alleen maar werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening

brengen dan waartoe de opdracht is verstrekt indien opdrachtgever hiervoor vooraf toestem-

ming heeft verleend, tenzij deze werkzaamheden voortvloeien uit de onder artikel 4, lid 5

bedoelde omstandigheden.

IV. Opdrachtnemer voert de opdracht uit in overeenstemming met de toepasselijke (beroeps)

regelgeving en hetgeen bij of krachtens de wet van hem wordt geëist. De opdrachtgever

respecteert de daaruit voor opdrachtnemer voortvloeiende verplichten steeds volledig.

V. De opdrachtnemer zal bij de keuze van in te schakelen derden de nodige zorg betrachten,

maar is voor eventuele fouten van derden niet aansprakelijk.


Artikel 6: Geheimhouding en exclusiviteit

I. Opdrachtgever is verplicht tot geheimhouding tegenover derden van alle van opdrachtgever

verkregen bescheiden en informatie van vertrouwelijke aard, tenzij de opdrachtnemer op grond

van toepasselijke wetgeving een informatieplicht heeft.

II. Opdrachtgever is niet gerechtigd de informatie die aan hem door zijn opdrachtgever ter

beschikking wordt gesteld, aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.

Hierop wordt echter een uitzondering gemaakt in het geval opdrachtnemer voor zichzelf

optreedt in een civiele- of strafprocedure waarbij deze stukken van belang kunnen zijn.
III. Tenzij daartoe door opdrachtnemer voorafgaande schriftelijke toestemming is verleend, zal

opdrachtgever de inhoud van rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van

opdrachtnemer, die niet zijn opgesteld of gedaan met de strekking derden van de daarin

neergelegde informatie te voorzien, niet openbaar te maken. De opdrachtgever zal er tevens

voor zorgdragen dat derden niet van de in de vorige zin bedoelde inhoud kennis kunnen nemen.

IV. Opdrachtnemer zal zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hem

ingeschakelde derden.

V. Opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen cijfermatige uitkomsten, mits die

uitkomsten niet te herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor

statistische of vergelijkende doeleinden.


Artikel 7: Intellectuele eigendom

I. Opdrachtnemer blijft eigenaar van alle intellectuele eigendomsrechten c.q. behoudt zich alle

rechten voor die voortvloeien uit zijn werkzaamheden en die waarvan hij tijdens zijn werkzaam-

heden gebruik maakt, zoals maar niet beperkt tot auteursrechten.

II. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder begrepen computer-

programma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten, templates,

macro’s en andere geestesproducten al dan niet met inschakeling van derden te verveel-

voudigen, te openbaren of te exploiteren.

III. Het is opdrachtgever niet toegestaan die producten aan derden ter hand te stellen, anders dan

ter inwinning van een deskundig oordeel over de werkzaamheden van opdrachtnemer.


Artikel 8: Overmacht

I. Onder overmacht wordt verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onaf-

hankelijk zijn van de wil van degenen die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks

alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.

II. Indien opdrachtnemer zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of behoorlijk kan

nakomen ten gevolge van overmacht, worden de verplichtingen opgeschort tot op het moment

dat opdrachtnemer alsnog in staat is deze op de overeengekomen wijze na te komen.

III. Opdrachtgever heeft het recht, in geval de situatie als bedoeld in het eerste lid zich voordoet,

de overeenkomst geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang schriftelijk op te zeggen.


Artikel 9: Honorarium

I. Opdrachtnemer heeft vóor de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds het recht de

uitvoering van de werkzaamheden op te schorten tot op het moment dat opdrachtgever een

voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan opdrachtnemer, dan wel

daarvoor zekerheid heeft gesteld.

II. Het honorarium van opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende

opdracht.

III. Als na de totstandkoming van de overeenkomst, doch voordat de opdracht geheel is uitge-

voerd, lonen en of prijzen een wijziging ondergaan, is opdrachtnemer gerechtigd het overeen-

gekomen tarief dien overeenkomstig aan te passen, tenzij opdrachtgever en opdrachtnemer

hiervoor andere afspraken hebben gemaakt.

IV. Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties

van ingeschakelde derden, wordt per maand, per kwartaal, per jaar of na volbrenging van

de werkzaamheden aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij opdrachtgever en

opdrachtnemer hierover andere afspraken hebben gemaakt. Over alle door opdrachtgever

en opdrachtnemer verschuldigde bedragen wordt de omzetbelasting afzonderlijk in rekening

gebracht.


Artikel 10: Betaling

I. Betaling door opdrachtgever van de aan de opdrachtnemer verschuldigde bedragen dient,

zonder dat de opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening, te geschie-

den binnen de gegeven betalingstermijn van 7 dagen. Bij een afgesproken maandprijs gaat het

om twaalf termijnbetalingen. Bij het verwerken van de administratie achteraf dient de

afgesproken prijs in één keer voldaan te worden. Bij (extra) werkzaamheden op uur basis,

dient, zonder dat de opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting of verrekening, de

betaling te geschieden binnen de gegeven betalingstermijn van 7 dagen, doch in geen geval

later dan 14 dagen na de factuurdatum. Betalingen dient te geschieden in Nederlandse valuta

door middel van overmaking van het verschuldigde op de door de opdrachtnemer op te geven

bankrekening of via IDEAL. De dag van de betaling is de dag van bijschrijving van het verschul-

digde op de rekening van de opdrachtnemer.

II. Indien de opdrachtgever niet binnen de gestelde betalingstermijn of, als geen betalingstermijn

is overeengekomen, niet binnen 14 dagen na de factuurdatum heeft betaald, is de opdracht-

nemer na het verstrijken van 14 dagen na de factuurdatum, direct de wettelijke rente (ex artikel

6:119 of indien toepasselijk 119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd tot aan de dag der

voldoening.

III. Als de opdrachtgever niet binnen de onder het eerste lid genoemde termijn heeft betaald, is de

opdrachtgever buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd ter hoogte van 15% van de

hoofdsom. Als de opdrachtnemer hogere kosten dienst te maken ter incasso van haar vorde

ring, komen deze eveneens voor rekening van de opdrachtgever.

IV. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaam-

heden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk

voor de betaling van het factuurbedrag, eventueel vermeerderd met kosten en rente als

bedoeld in de leden 2 en 3.

V. Als de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van

opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is opdrachtnemer gerechtigd van opdrachtgever te

verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door opdrachtnemer te

bepalen vorm. Indien opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is opdracht-

nemer gerechtigd, onverminderd op zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de over-

eenkomst onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan opdrachtnemer uit

welke hoofde dan ook verschuldigd is, direct opeisbaar.


Artikel 11: Leveringstermijn

I. Is opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering benodigde

informatie en of bescheiden ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de

werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is

ontvangen, respectievelijk de informatie en of materialen geheel ter beschikking zijn gesteld.
II. Termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond, zijn slechts te beschou-

wen als een fatale termijn indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.

III. De overeenkomst kan – tenzij uitvoering blijvend onmogelijk is – door opdrachtgevers niet

wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij opdrachtnemer de overeenkomst ook

niet of niet geheel uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn

schriftelijk aangezegd redelijke termijn.


Artikel 12: Aansprakelijkheid

I. De opdrachtnemer zal zijn werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de groot-

ste zorgvuldigheid in acht nemen. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van de

opdrachtgever die ontstaat doordat de opdrachtgever de opdrachtnemer onjuiste of onvolle-

dige bescheiden of informatie heeft verstrekt.

II. De opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die

veroorzaakt is doordat de opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige beschei-

den of informatie heeft verstrekt, tenzij de opdrachtgever kan aantonen dat de schade geen

verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten van de opdrachtgever dan wel veroorzaakt

is door opzet of grove nalatigheid van de opdrachtnemer.

III. Als de opdrachtgever aantoont dat hij schade heeft geleden door een fout van de opdracht-

nemer die hem kan worden toegerekend, is elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer

beperkt tot ten hoogste driemaal het bedrag van het honorarium dat voor de desbetreffende

opdracht aan opdrachtgever is gefactureerd, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer sprake

is van opzet of grove nalatigheid. Als geen sprake is van een specifieke opdracht (er is bijvoor-

beeld een doorlopende opdracht), dan is elke aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt

tot ten hoogste driemaal het bedrag van het honorarium dat over het laatste jaar voorafgaande

aan de fout aan de opdrachtgever is gefactureerd, tenzij er aan de zijde van opdrachtnemer

sprake is van opzet of grove nalatigheid.

IV. Opdrachtnemer heeft ten allen tijden het recht, als en voor zover mogelijk, de schade van de

opdrachtgever ongedaan te maken.


Artikel 13: Opzegging

I. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen ten alle tijden de overeenkomst opzeggen. Als de

overeenkomst eindigt voordat de opdracht is voltooid, is het honorarium verschuldigd naar

mate door opdrachtnemer werkzaamheden ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht.

II. Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden medegedeeld.

III. Opdrachtnemer zal een opzeggingstermijn hanteren van 1 maand tenzij partijen anders zijn

overeengekomen.

IV. Bij het niet maandelijks inleveren van de administratie - hiermee bedoelen wij inkoop- en

verkoopfacturen, bankafschriften van betaal- en spaarrekeningen, eventuele creditcard

afschtiften en Paypal bestanden - zal de overeenkomst automatisch ontbonden worden na

drie maanden.

V. Opdrachtnemer per direct de overeenkomst kan opzeggen indien opdrachtnemer van mening

is dat er een vertrouwensbreuk of geschil is ontstaan wat niet oplosbaar blijkt te zijn.


Artikel 14: Opschortingsrecht

I. Opdrachtgever is bevoegd om na een zorgvuldige belangenafwending de nakoming van al

zijn verplichtingen op te schorten, waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere

zaken aan opdrachtgever of derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op

opdrachtgever volledig zijn voldaan.

II. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing met betrekking tot zaken of beschei-

den van opdrachtgever die (nog) geen bewerking door opdrachtnemer hebben ondergaan.


Artikel 15: Toepasselijk recht en forumkeuze

I. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze algemeen

voorwaarden van toepassing zijn, is Nederland recht van toepassing.

II. Alle geschillen die verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdracht-

nemer, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, worden beslecht door de bevoegde

rechter in het arrondissement waarin opdrachtnemer zijn woonplaats heeft.